Dogoterapia dzieci – czym jest i jakie przynosi efekty
O co chodzi w dogoterapii
Dogoterapia, zwana również terapią wspomaganą przez psy, jest to metoda wykorzystująca interakcje z psami w celu wspomagania procesów rehabilitacyjnych, edukacyjnych oraz terapeutycznych u dzieci i dorosłych. Psy biorące udział w dogoterapii są specjalnie szkolone, aby sprostać wymaganiom terapii, a ich rolą jest pomaganie osobom z różnymi problemami emocjonalnymi, fizycznymi czy społecznymi. W przypadku dzieci dogoterapia może przyczynić się do poprawy komunikacji, rozwoju emocjonalnego oraz zdolności motorycznych.
Terapeutyczne oddziaływanie dogoterapii
Terapeutyczne korzyści wynikające z dogoterapii są związane przede wszystkim z wpływem kontaktu z psami na poziom endorfin w organizmie. Endorfiny to hormony szczęścia, które wpływają na nasze samopoczucie i zmniejszają odczuwanie stresu czy bólu. Dzieci uczestniczące w terapii wspomaganej przez psy mogą odczuwać:
- zmniejszenie stresu,
- poprawę nastroju,
- lepsze radzenie sobie z emocjami,
- większą motywację do nauki i pracy,
- rozwój umiejętności społecznych i komunikacyjnych,
- poprawę koordynacji ruchowej.
Jak wyglądają zajęcia z dogoterapii
Podczas sesji dogoterapii terapeuta i pies prowadzący terapię współpracują z dzieckiem w celu osiągnięcia określonych celów terapeutycznych. Działania te są dostosowane do potrzeb, możliwości i zainteresowań dziecka, a ich zakres może obejmować:
- ćwiczenia motoryczne, np. rzucanie piłką dla psa,
- kształtowanie umiejętności społecznych, np. nauka dbania o psa,
- poprawa komunikacji werbalnej, np. wydawanie poleceń dla psa,
- wspieranie rozwoju emocjonalnego, np. rozmowy o uczuciach związanych z psem.
Terapeuta obserwuje i monitoruje postępy dziecka oraz dostosowuje program terapeutyczny, aby jak najlepiej wspierać rozwój podopiecznego.
Kiedy dogoterapia może być stosowana u dzieci
Dogoterapia może być stosowana w przypadku dzieci z różnymi problemami i potrzebami. Niektóre z sytuacji, w których terapia wspomagana przez psy może przynieść korzyści, to:
- trudności emocjonalne, np. lęki, depresja,
- trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, np. zaburzenia ze spektrum autyzmu,
- opóźnienia w rozwoju mowy czy motoryki,
- problemy ze zdolnościami koncentracji i uwagi,
- zaburzenia sensoryczne,
- przełamywanie barier związanych z nauką czy rozwijaniem umiejętności życiowych.
Warto pamiętać, że dogoterapia nie jest lekarstwem na wszystko i nie każde dziecko będzie reagować na nią w taki sam sposób. W niektórych przypadkach może być konieczne zastosowanie innych metod terapeutycznych lub wspomagających.
Jak wybrać odpowiednią dogoterapię dla dziecka
Aby znaleźć odpowiednią dogoterapię dla swojego dziecka, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Przede wszystkim, ważne jest aby terapia była prowadzona przez doświadczonego terapeutę współpracującego z dobrze wyszkolonym psem. Ponadto, warto zasięgnąć opinii innych rodziców czy specjalistów, którzy mają doświadczenie z konkretnym terapeutą lub placówką. Należy również upewnić się, że program terapeutyczny będzie dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka, a terapeuta będzie śledzić jego postępy i modyfikować program w razie potrzeby.
Dogoterapia dzieci to innowacyjna metoda terapeutyczna, która może przynieść wiele korzyści dzieciom z różnymi problemami emocjonalnymi, społecznymi czy fizycznymi. Terapia wspomagana przez psy może pomóc w poprawie komunikacji, rozwoju emocjonalnego oraz zdolności motorycznych dziecka. Ważne jest jednak, aby terapia była prowadzona przez doświadczonego terapeutę i dobrze wyszkolonego psa, a program terapeutyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka.